Havaintoja lokakuun viimeiseltä viikolta

Lokakuu oli jollakin tavalla eriskummallisen ei-lokakuinen: ruska kesti pitkään, lehdet pysyivät puissa, ei ollut jatkuvasti märkä tai pimeää, aurinkoisia, syyskuulta tuntuvia päiviä oli laskelmieni mukaan kivasti. Työrintamalla oli perinteistä ja ajoittaista ruuhkaa, mutta mitään sen kummempaa työsumaa ei (vielä) ehtinyt kertyä. Kotona arki rullasi, harrastukset jatkuivat eikä mitään ihmeellistä tapahtunut. Kaiken kaikkiaan lokakuu oli varsin kelpo.

Viime viikko sen sijaan oli melkoista haipakkaa vähän joka sektorilla ja rintamalla. Kirjoitinkin viikon parhaat tällä kertaa havaintoina lokakuun viimeiseltä viikolta.

Työmatkalenkkikuva

Havaintoja lokakuun viimeiseltä viikolta

Yöpakkaset väistyivät. Vielä edellisviikolla niitä oli, mutta tällä viikolla on ollut leutoa. Ensilumiveikkaukset sekä mieheni että neljätoistavuotiaan kohdalta taitavat mennä tänä vuonna metsään – he ajattelivat ensilumen satavan Turussa 1.11. ja 2.11. Toinen heistä taisi vaihtaa mielipiteensä neljänteen päivään, mutta sekin on melko kaukana. Oma veikkaukseni on 11.11, katsotaan, kuinka naisen käy!

Työmatkalenkit piristävät aina. Jaksan toistaa tätä täällä varmasti joka viikkopostauksessani. Perustelen toistoani sillä, että melko pienillä arkiratkaisuilla saa aikaan merkittäviä hyvinvointivaikutuksia. Piristyn, voimaannun, saan raitista ilmaa, saan noin kaksi tuntia reipasta liikuntaa päivässä, ja nukun hyvin sen ansiosta ja niin edelleen. Työpäivät sujuvat mukavasti, kun on saanut aamulla tuulettua ja kun työstä päästessään saa tyhjentää aivokuormaa ennen kotiin palaamista. Parasta.

Selkärankareumani on villiintynyt. Huomasin sen jo kesällä, mutta erityisesti kulunut viikko on ollut reumajutut mieleen palauttava, sillä selkärankareuman aiheuttamien entesiittien eli jännetulehdusten kanssa on paikoin hankalaa. Onneksi liike on lääke ja tulehduskipulääkekin auttaa, jos kipu ja epämiellyttävä tunne jatkuvat, joten selviän aktiivisesta arjestani. Ensi viikolla on jälleen kontrolli reumapoliklinikalla, saan paikallishoitoja vasempaan jalkaan ja vasemman kyljen alueelle (lyön vetoa, että sielläkin on entesiitti, toki se pitää tutkia ultraäänellä ensin…). Inhoan olla ns. puolikuntoinen. Viisitoista vuotta sain olla ilman lääkitystä ja ilman oireita, sitten yksi (viimeinen) sairastettu korona sai sairauden leimahtamaan uudestaan aktiiviseksi.

Joulu on jo ovella. Sen havaitsin, kun kiertelin kauppakeskuksessa. Ja katselin postilaatikon antimia. En ole jouluihmisiä, mutta lapsen takia koitan olla kiinnostunut ja innostunut tulevasta joulusta.

Leikkiminen vapauttaa aikuisen kiireistä mieltä. Tällä viikolla olen ja olemme leikkineet ja pelanneet neljätoistavuotiaan kanssa Impostoria (älkää kysykö) ja mitä kädessäni on? -peliä. Ensin ajattelen aina, etten jaksaisi yhtään, mutta joka kerta lähden kuitenkin yhdellä suostuttelulla mukaan. Ja joka kerta se kannattaa! Kaikki maalliset murheet ja aikuisen kiireet unohtuvat.

Haluan kunnollisia ja selkeitä päätöksiä. Sekin on havainto jo pitkältä matkalta, mutta konkretisoitui (jälleen) tällä viikolla. En jaksa enkä kestä sitä, että asiat kelluvat ja asioita pohditaan liian pitkään. Olen ihminen, joka haluaa keskustella reippaasti ja suoraan siten, että lopputuloksena on jonkinlainen kunnollinen ja selkeä päätös. Tämä koskee erityisesti työasioita. Miksei kotiasioitakin.

Valoista aikaa kannattaa hyödyntää ulkoluun. Tästä kirjoitin viime viikon blogijutussa. Valoisuus näin aina pimeänä aikana on jaksamisen ytimessä. Tälläkin viikolla huomasin, että jo pienikin piipahdus ulkona valoisaan aikaan tekee hyvää.

Tähän on tultu.

Minna

Lokakuun vinkki: Syysaivot – miksi väsyttää ja mitä sille voi tehdä?

Lokakuussa (tai viimeistään lokakuun vaihtuessa marraskuuhun, kun kellojen siirtelykin vaikuttaa vireeseen) moni huomaa saman ilmiön: ajatus ei kulje, väsyttää tavallista enemmän ja motivaatio työhön, kotihommiin ja harrasteisiin tuntuu hiipuvan. Syksyn pimeys, arjen rytmi ja aivojen luontainen reagointi valon määrään vaikuttavat jaksamiseen.

Aivot ovat energiaintensiivinen elin, sillä ne käyttävät noin viidenneksen koko kehon energiasta. Kun valon määrä vähenee, uni- ja hormonitoiminta muuttuvat, mikä taas näkyy vireystasossa, keskittymisessä ja mielialassa. Onneksi aivojen syysväsymykseen voi vaikuttaa monin tavoin. Kokosinkin viisi vinkkiä, joilla voi tukea hyvinvointia ja aivoterveyttä sekä lisätä vireyttä syksyn pimeisiin päiviin.

Syksyn valo metsässä

Lokakuun vinkki: Syysaivot – miksi väsyttää ja mitä sille voi tehdä?

1. Hakeudu valoon

Valon määrä vaikuttaa suoraan aivojen serotoniinitasoon ja vuorokausirytmiin. Ulkoilu kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajoittaa aamupäiviin ja päiviin, kun päivänvalo on voimakkaimmillaan. Jos viettää aikaa paljon sisällä, kirkasvalolamppu voi olla tehokas apuväline – jo 20–30 minuuttia päivässä auttaa kehoa erottamaan “päivän” ja “yön”.

2. Tee unesta ykkösprioriteetti

Syksy on oivallinen aika huoltaa kehoa ja aivoja unella. Säännöllinen unirytmi ja rauhoittuminen illalla ovat avainasemassa. Liiallista ruutuaikaa kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa, sillä kirkas sininen valo viestii aivoille, että on vielä päivä. Myös makuuhuoneen lämpötilaan ja pimeyteen kannattaa panostaa: viileä, hiljainen ja hämärä ympäristö auttaa aivoja siirtymään lepotilaan.

3. …ja liikunnasta kakkosprioriteetti

Liikunta parantaa (kaikkea, heh) verenkiertoa ja lisää aivojen hapensaantia, mikä taas tukee niin oppimista, keskittymistä kuin mielialaakin. Lyhytkin kävely, salitreeni, porrastreeni, hikijumppa tai pyöräily voi tehdä ihmeitä vireystilalle. Jos treenimotivaatio on hukassa, kannattaa muistaa, että vähän on paljon enemmän kuin ei mitään.

4. Syö hyvin

Keho ja aivot tarvitsevat laadukasta polttoainetta, erityisesti rasvahappoja, proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja. Syksyn sesonkiruokaa, kuten kalaa, kaalia, juureksia ja marjoja, kannattaa hyödyntää osana aterioita. Säännöllinen syöminen pitää verensokerin tasaisena ja ehkäisee iltapäiväväsymystä.

5. Tapaa ystäviä

Ihminen tarvitsee ihmistä. Hyvinvointimme yksi olennainen perusta on sosiaalisuus. Myös aivoterveytemme tarvitsee sosiaalisia kontakteja. Pienikin hetki ystävän, kollegan, opiskelutoverin tai harrastusvalmentajan kanssa aktivoi mielihyvähormonien tuotantoa. Kun on väsynyt, houkutus vetäytyä on suuri, mutta usein juuri yhteys toisiin palauttaa energiaa nopeammin kuin yksin oleminen.

Siinä olivat lokakuun vinkit. Loppusyksy on haastava, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden kuunnella itseään. Kun huolehtii valosta, unesta, liikkumisesta, terveellisestä ruoasta ja sosiaalisista suhteista, keho ja mieli saavat juuri sitä, mitä ne kaipaavat – rytmiä, ravintoa ja lepoa.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään