Toivepostaus: Miten ihmeessä ehdin kaikkea?

Uskokaa tai älkää, tämä kysymys kysytään minulta usein. Viimeksi sain postaustoiveen lukijalta, kun keräsin toiveita blogin viisivuotissynttäreiden yhteydessä sosiaalisessa mediassa. Ja nyt vihdoin päätin tarttua aiheeseen.

Minna aurinkolasit kädessä

Miten ihmeessä ehdin kaikkea?

Ennen kuin vastaan kysymykseen, haluan kertoa teille lyhyen tarinan. Haastattelin kerran erästä paljon työtä tekevää ja kiireistä henkilöä, joka kertoi kirjoittaneensa pöytälaatikkoon lukuisia käsikirjoituksia. Minä kysyin muina toimittajina, miten ihmeessä hän ehtii kaiken työn, edustamisen ynnä muun tärkeän lisäksi kirjoittaa. Haastateltava (joka tuntee minut ja työtapani melko hyvin) katsoi suoraan silmiini, hymyili ja sanoi: ”Kyllähän sinä, Minna, tiedät, miten arjessa ehtii kaikenlaista. Ennen työpäiviä on aikaa ja työpäivien jälkeen on aikaa, viikonloppuisin on aikaa ja lomalla on aikaa. Aina on aikaa, jos vain itse kovasti haluaa tehdä jotakin itselleen mielekästä.”

Niinpä, ajattelin. Olen tästä asti aina aika ajoin pohtinut asiaa ja tullut täysin samaan johtopäätökseen: meillä on melkoisesti aikaa arjessamme, kunhan me tiedämme, mitä me tahdomme ja alamme toteuttaa tahtoamme. Ajattelinkin olevani ennen kaikkea tahtonainen. Joku voisi väittää, että nopeuteni on valttikorttini, mutta minä väitän, että kaiken taustalla on vahva tahto tehdä asioita, joita teen.

Juuri tahtoo ohjaa niin päätyön ja sivutyön tekemistä, harrastamista, kotitöitä, ystävien tapaamista, matkustelua kuin loma-ajanviettoa. Ja kun oikein tahtoo ja kun oikein pitää jotakin asiaa mielekkäänä, huomaa, että sille löytyy arjessa tilaa melko helposti.

Toinen taustatekijä on se, että minä en elä pikkulapsiarkea, vaikka ruuhkavuosissa ajattelenkin vielä olevani. Tai roikkuvani. Ehkä muutamien vuosien kuluttua, kolmetoistavuotiaan kasvettua ”täysimittaiseksi”, en enää sijoita itseäni ruuhkavuosiin.

Tämän taustatekijän parhaisiin puoliin lukeutuvat lapsen harrastus ja sen aikainen vanhemman vapaa-aika – voin lenkkeillä, haahuilla, shoppailla, käydä ruokakaupassa, treenata, olla möllöttää kotona tai tavata ystäviä näiden peräkkäisten kahden tunnin aikana. Kaksi tuntia on melkoisesti aikaa, siinä ehtii tehdä melkein mitä tahansa! Kolmetoistavuotias harrastaa kolmesti viikossa kaksi tuntia, ja sen ajan olen pyhittänyt itselleni tai itselleni ja puolisolleni. Tai itselleni ja ystävilleni.

Minna istuu nahkatuolilla

Kolmas ehtimisen taustatekijä on sen huomaaminen, että minä tarvitsen paljon tekemistä. Olen ollut aina sellainen. Olen ikiliikkuja, tykkään mennä, tehdä ja tulla. Tykkään siitä, että minulla on monta rautaa tulessa ja täytän kalenteriani mieluusti mutta sopivasti. Olen aina mieluummin hieman kiireinen kuin yhtään toimeton. Toisaalta esimerkiksi viikonloppuisin pidän myös olla möllöttämisestä. Se tarkoittaa sitä, että voi syödä irtokarkkia, makoilla sohvalla, katsella ulos ikkunasta ja kuunnella vaikkapa kirjaa. Tai jutustella perheen kanssa.

Nautin siis siitä, että saan liikkua ja pysyn siten kunnossa, tunti viidesti viikossa ei vaadi juurikaan kalenterointia. Pidän ja nautin myös siitä, että minulla on jokin mukava homma melkein aina meneillään. Nautin lisäksi opiskelusta ja juuri siksi olenkin jatkuvan oppimisen ja kouluttautumisen puolestapuhuja. Tarvitsen vastapainoa työlleni, ja opiskelu tuo juuri sitä arkeeni. Lisäksi se on jotakin ihan minulle itselleni – en siis koe, että opiskelu on raskasta ja voimia vievää, sillä minulle juuri se tuo jaksamista perusarkeen.

Neljäs taustatekijä voisi olla asenne: omaan positiivisen ja erityisen optimisten asenteen liki kaikessa. Ehtiminen ja tekeminen vaatii (ainakin toisinaan) tietynlaista asennetta. Sen lisäksi, että se vaatii suunnitelmallisuutta. Kun suunnittelee ja aikatauluttaa jumpat, zumbat, humpat, kirjoittamisen, kaveritreffit ja sivutyöt ajoissa allakkaan, ehtii aivan varmasti.

Ja sitten mainitsen sen, että kaikenlaisen tekemisen ei tarvitse olla jatkuvaa sykkimistä, paljon aikaa vievää tai koko illan proggis. Pieniä iloja ja harrasteita saa mahtumaan arkeen helpommin, onhan meillä joka päivä työpäivän jälkeen aikaa monta tuntia, viikonloppuina aikaa on mielestäni liki loputtomiin. Opiskelutkin kannattaa suunnitella siten, että päättää tehdä kaksi tuntia kerrallaan. Uskon, että siihen meillä ihan jokaisella on aikaa.

Lopulta kysymykseen ”Miten ihmeessä ehdin kaikkea?” vastaus on aika yksinkertainen: minä ehdin, koska haluan ehtiä. Tahto, suunnitelmallisuus ja innostus omiin juttuihin pitävät liikkeessä ja antavat voimaa arkeen. En välttämättä ehdi kaikkea, mutta ehdin kaiken sen, mikä on minulle tärkeää ja mielekästä. Ja juuri siinä taitaa piillä koko salaisuus.

Tähän on tultu.

Minna

Kuvat: Arto Arvilahti, Kuvakas

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä

Syksyn bucketlist – aikaa itselle, perheelle ja luovuudelle

Muutamissa blogeissa on kirjoitettu syksyn bucket listoja. Ne ovat minusta kiinnostavia ja ihania. Monissa listauksissa korostuvat ulkoilu, syksyn hämäränhyssy, jokin uusi harrastus ja sadonkorjuuruokien nautiskelu. Näitä lukiessani jäin pohtimaan omaa syksyn bucket listaani.

Minna olohuoneessa

Syksyn bucket list – aikaa itselle, perheelle ja luovuudelle

Kaivan vihdoin esiin syysvaatteet.

Ja siinä samalla talvivaatteetkin. Vaatekaapin etuosien kesäpaidat, topit ja kaikenlaiset hameet saavat väistyä, kun takaosassa majailevat villapaidat ja muut pitkähihaiset pääsevät framille. Eniten odotan, että saan käyttää erilaisia yläosia – etenkin neuleita – erilaisten pitkien mekkojen kanssa.

Hankin uudet farkut.

Kaikki lukuisat farkkuni ovat joko aivan liian pieniä, aivan liian matalavyötäröisiä tai aivan liian kesäisiä. Jopa kolmetoistavuotias totesi taannoin, että ”kyllä sä tarvitset uudet, trendikkäät farkut”. Seuraava listan kohta voisikin olla trendikkäiden farkkujen ja vaatteiden selailu…

Varaan aikaa jollekin luovalle tekemiselle.

… joka ei liity työhön eikä harrastekirjoittamiseenkaan. Pitää keksiä jotain uutta ja innostavaa. Ehkä tuftausta, keramiikkaa tai jokin kuvataidejuttu.

Varaan myös aikaa kirjoille.

Yritän saavuttaa loma-ajan kirjasaldoa myös ei-loma-aikoina. Virallinen tavoite tämä ei ole, sillä arjessa ei vain pysty, ehdi eikä jaksa. Mutta lukemiselle tai kirjojen kuuntelulle pitää löytyä tässä syksyssä paikka. Tai kaksi.

Leivon joka viikko jotakin.

Kirjoitin ensin, että jotakin makeaa ja suolaista. Pyyhin sen pois ja tyydyn vain leipomaan jotakin, ettei tule paineita. Sämpylät ovat helppoja, pullakin on helppoa, piiraatkin ovat varsin helppoja. Niistä nyt kannattaa viikkotahtisuus aloittaa.

Minna olohuoneessa

Haluan myös vähentää ruokahävikkiä.

Siis edelleen. Olen ottanut (lähinnä omaksi) kampanjakseni pyrkiä sellaiseen ruoanlaittoon, josta syntyy mahdollisimman pieni hävikki. Olen päässyt kampanjatavoitteeseen mielestäni kivasti, sillä olen aina se, joka syö edellisen päivän tähteet vielä kolmantenakin päivänä päivälliseksi, vaikka tekisin uuden ruoan muille. Olen myös oppinut pois tavasta, jossa tehdään suurista määristä aineksia ruokaa kolmelle. Ei siinä mennytkään kuin viitisen vuotta. Niin, ja käytän sosekeitot leivontaan. Näitä kaikkia voi edelleen tehostaa.

Valitsen viikonloppuaamukahville jonkin muun Muumimukin kuin Näkymättömän Ninnin.

Siinä se.

Poltan kynttilöitä.

Ehdoton syksyn ja hämärtyvien iltojen juttu. Mutta mutta. Ei vain iltojen, vaan myös aamujen. On jollakin tavalla aivan ihanaa, kun sytyttää aamulla kynttilän palamaan. Ja voihan se palaa päivälläkin. Tulee niin kiva tunnelma!

Käyn joka päivä ulkona, satoi tai paistoi.

Tämä on aivan elinehto. Tarvitsen raitista ilmaa yhtä paljon kuin liikuntaa ihan päivittäin. Varttikin riittää, jos keli on kurja. Ja muutenkin. Parasta on, jos ulkoilussa saa yhdistettyä lenkkeilyn.

Kokeilen jotakin uutta liikuntamuotoa.

Tänä syksynä lenkkeilyyn, voimatreeniin ja syketreeniin olisi kiva lisätä jokin uusi ja innostava laji. Ihan kokeilumielessä. Laitepilates on kutkutellut pitkään mielessäni, mutta myös jokin eksoottisempi juttu kävisi.

Varaan aikaa itselleni.

Ja ajattelen itseäni. Olen oppinut hiljalleen rajaamaan niin työtä kuin vapaa-ajan juttujakin. En ole aina käytettävissä, en tee aina kaikkea, en ole joka kerta vapaaehtoinen, en tee ylimääräistä, suljen koneen, kun työaika päättyy (tätä olen tehnyt jo pitkään, mutta jatkan sitä edelleen), en haali työpöydälle liikaa tekemistä, en ole anoa kotona, joka siivoaa tai tekee ruokaa ja niin edelleen. Asettelen itseäni etusijalle monessa asiassa ja paikassa.

Tähän on tultu.

Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään