Kuudes kesälomaviikko alkaa olla lopuillaan. Se on ollut yksi parhaista lomaviikoista monestakin syystä: kolmetoistavuotias oli kesätöissä, ja minulla oli kuusi tuntia omaa aikaa ihan mille tahansa, tapasin ystäviä ja vietin mukavia hetkiä heidän kanssaan lenkeillä, kahvilan terasseilla ja puhelimessakin, perjantaina suuntasimme kolmetoistavuotiaan kanssa ”tyttöjen reissulle” Tuusulaan, Krapille ja sunnuntaina tapasimme koko perheen voimin kummitytön ja hänen vanhempansa. Kaiken kruunasi se, että tähän viikkoon mahtui tämän kesän liki ainoat kunnolliset kesäpäivät, sellaiset, joina tarkenee varjossakin ilman pitkähihaista.
Kokosin kesäisen viikon parhaat kuvina
Maanantain lenkillä, ennen kummitytön ja hänen äitinsä tapaamista hain perinteisen viikonloppukimpun. Olen nyt kesällä ”joutunut” siirtämään kimpun hakua lauantailta maanantaille, koska viikonloppuihin on osunut usein muuta ohjelmaa. Liekö sattumaa tai enne, ihana kesäinen niittykimppu toi tullessaan liki koko viikoksi ihan kivoja kesäilmoja…Kesä kotona, kesä ulkona? Tiistaina juhlistimme äitini juhannussyntymäpäiviä, jotka jäivät silloin juhlimatta. Uudistunut Brahen Kellari tarjosi ihanat ruoat ja kauniit jälkkärit, kuvassa creme brulee, josta pidän kovasti. Ilman passionhedelmää tai passionhedelmäkastiketta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi tähän jälkiruokaan sotketaan sitä. Meillä oli oikein mukava iltapäivä ja ilta, olimme koko viisihenkinen perhe koossa, ja mukana olivat tietenkin myös päivänsankari-äitini ja hänen miehensä.Olen nauttinut kliseisesti täysin rinnoin jokaisesta aurinkoisesta ja lämpimästä päivästä kuluneella viikolla. Olen paitsi ulkoillut ja lenkkeillyt ja istunut aurinkoisilla kahvilaterasseilla myös kuluttanut oman kotiterassimme tuoleja.Kahvila Eino Turun torilla on melkeinpä kesän kivoin kahvila etenkin aurinkoisina päivinä. Einossa on monipuolinen ja herkullinen tarjonta, hyvää, kuumaa kahvia, iloinen palvelu ja iso terassialue. Siitä näkee torin ja torivilinän, ihmisiä, torimyyjiä ja niin edelleen. Ihan mun paikka! Einoa voi suositella Turussa kävijöille lämmöllä.Hankimme kolmetoistavuotiaan kanssa viidennellä kesälomaviikolla (eli viime viikolla) 1000 palan palapelin ja aloimme tehdä sitä yhdessä heti. Levitimme pelin olohuoneen ruokapöydälle ja piipahdimme siinä aina välillä etsimässä paloja ja sovittamassa niitä yhteen. Lopulta etenkin minä koukutin hommasta siinä määrin, että istuin jopa puolitoista tuntia palapeliä tehden. Se on rauhoittavaa, maadoittavaa ja rentoa kesäpuuhaa, jossa kaikki muu unohtuu. Välillä kokosin palapeliä hiljaisuudessa, toisinaan kuuntelin samalla kirjaa. Ihanaa! Tällä viikolla saimme palapåelin koottua, nyt etsinnässä on seuraava 1000 palan palapeli.Perjantaina, kolmetoistavuotiaan työpäivän jälkeen suuntasimme Tuusulaan, Krapille. Lapsen sanoin lähdimme ”tyttöjen reissuun”. Krapi on uskomattoman hieno ja idyllinen paikka, ja meillä oli oikein mukava viikonloppu. Tästä kirjoitan lisää ihan omassa, sille pyhitetyssä blogijutussa. Kun saavuimme Krapille, aurinko alkoi paistaa ja Samuli Edelmann teki äänitsekkausta Krapin Pajalla illan ihanaa puistokonserttia varten. Oli onnellinen fiilis.Samuli Edelmannin puistokonsertin jälkeen, ennen saunavuoroamme, teimme pienen iltalenkin järven rantaan savusaunalle. Maisema oli kaunis, illan väritys ihana, ja meitä hymyilytti. Napsimme kolmetoistavuotiaan kanssa toisistamme muutamia kivoja ja kesäisiä kuvia. Hänen kuviaan en saanut lupaa julkaista…Palasimme kotiin Krapilta lauantai-iltapäivällä. Oli ihanan kesäistä, kuuma ja aurinkoinen sää. Kun olimme laittaneet pyykit pesuun, syöneet päivällistä ja minä olin tehnyt lenkkini, alkoi uhkaavasti näyttää siltä, että ukonilma iskee hetkenä minä hyvänsä Turkuun. Ja niinhän se sitten iski, noin viisitoista minuuttia tämän kuvan ottamisen jälkeen. Oikealla puolella pihasta katsottuna oli pilvistä ja jyrähteli, vasemmalla puolella oli kaunista ja aurinkoista. Mies soitti illalla saarimökiltä, jossa ukkonen ja sade veivät sähköt mennessään…
Kesässä on taikaa, jonka huomaa vasta, kun muistaa pysähtyä hetkeen – carpe diem tai miten se menikään… Kesäloman aakkosjutussa kirjasin jokaisen kirjaimen kohdalle on asian, tekemisen, hetken tai tunteen, joka liittyy juurikin omaan kesääni ja kesälomaani.
Kesäloman aakkoset
A – Aurinko …ja aivan ehdottomasti aurinko! Olen kesäihminen ja rakastan valoa ja lämpöä, kesäaamujen ja kesäiltojen aurinkoa. Sateisina päivinä kaipaan eniten juuri aurinkoa.
B – Biitsi Vaikka en ole mikään rantaelämän tai rantojen suurkuluttaja, aurinkoisena ja lämpimänä kesäpäivänä ranta kutsuu. Hiekkaa varpaissa ja eväät kassissa – siinäpä mukavan rantapäivän resepti.
C – Chillailu Kesälomalla ei ole kovinkaan kummoisia aikatauluja, ja juuri se on ihanaa. Kiireentuntu poistuu ja voi halutessaan vain chillailla. Itse olen enemmän tekijäihmisiä, mutta mukaansa tempaavan kirjan ja kahvikupposen kanssa tykkään myös chillailusta.
D – Dippikastike
Grilliruokien kaveri henkeen ja vereen. Sopii melkein kaikkeen. En muuten harrasta näitä, mutta kesäisin tulee tehtyä itse jos jonkinlaisia dippejä.
E – Elämykset
Kesään mahtuu monia pieniä ja suuria elämyksiä: iloinen fillariretki lapsen kanssa, merituuli kasvoilla, herkullinen lounas saaristossa, lintujen konsertti pihapuussa, ystävähetki kahvilassa hyvän leivonnaisen kera, uusi retkikohde…
F – Festarit Olipa kummallista kirjoittaa F:n kohdalle festarit, sillä en minä nyt niin erityisen aktiivinen festarikävijä ole. Mutta. festarit kuuluvat kesään ja kesälomaan ja olenhan minä liki vuosittain joillakin festareilla käynyt. Viihtynytkin hetkellisesti. Pidän musiikista, hyvästä seurasta ja aivan omanlaisesta festaritunnelmasta. Jos on kivan kesäistä…
G – Grillaus Grilliruoka omassa grillissä kuuluu aivan ehdottomasti kesälomaan. En itse ole kummoinenkaan grillaajaa, sen hommaan meillä hoitelee pääasiassa puoliso. Kunnon lihaa, mehevää kanaa, kasviksia ja pitsaa – ne kaikki maistuvat grillattuina ihanilta!
H – Hyttyset Kesän inisevä vakiovieras – ei-toivottu ja rasittava kiusanhenki mutta silti niin olennainen osa suomalaista kesää.
I – Ilta-aurinko männynrungossa Kuinkahan monta kertaa olen kirjoittanut tästä blogiini vuosien varrella? Minä rakastan kesäistä ilta-aurinkoa männynrungossa. Rakastan.
J – Jäätelökioski Vaikka en itse jäätelöistä kamalasti piittaa, yksi kesäviikkojen vakkarikohteista ovat lukuisat jokirannan ja torin jäätelökioskit. Kolmetoistavuotias pitää jäätelöstä, vaikka hän valitseekin aina saman maun. Tai ainakin melkein aina. Oreon.
K – Kesämökki En missään nimessä ole mökkeilijä, mutta kesällä hellyn saarimökkipiipahduksiin, sillä tiedän, että muu perhe nauttii siellä olosta. Ja onhan saaristo kaunis, mitä sitä kieltämään. Niin, ja jos on oikeasti kesäistä ja ilmat ovat suotuisat, viihdyn minäkin hetkellisesti ihan hyvin laiturinnokassa.
L – Lomafiilis Aikaa itselle, perheelle ja asioille, joita ei ehdi arjessa tehdä.
M – Matkailu Nautin matkailusta, vaikkei se aina ekologista välttämättä olekaan. Tykkään suunnitella lomareissuja ja pidän odotuksen tunnelmasta – koska lähdetään? Maisemanvaihdos tekee ihmeitä.
N – Naapurikaupunki Lomamatkan ei tarvitse olla pitkä – uusi seikkailu voi löytyä läheltäkin.
O – Onkiminen Tämän kirjaimen kohdalla mieleeni piirtyi kuva, jossa olen noin viisivuotias ja ongin laiturilla isäni kanssa. On kuuma kesäpäivä, sen voi havaita siitä, että me molemmat olemme kuvassa uima-asuissa. Olen kaikkien lastemme kanssa harrastanut onkimista, ja edelleen ongimme kolmetoistavuotiaan kanssa yhdessä. Se on varsin rauhoittava tapa viettää aikaa, vaikka saalista ei tulisikaan.
P – Pihahommat
Kuulostaapa hienolta, pihahommat. Ikään kuin minä niitä nyt niin kovasti tekisin… Mutta tykkään pihahommista, tykkään kitkeä, istuttaa, nyppiä kuolleita lehtiä ja niin edelleen. Tykkään takapihamme kasvihuoneesta ja terassin kukista. Siinä niitä pihahommia jo onkin riittävästi.
Q – Quiz Kesäilloissa voi pelailla kaikenlaisia pelejä ja tietovisoja perheen ja ystävien kanssa. Olen aina ollut vannoutunut lautapeli-ihminen.
Mitä olisi kesäloma ilman mökkisaunaa? Pidän saunomisesta, vaikka pitkään en koskaan saunokaan. Muutamat löylyt riittävät minulle.
T – Terassi Aijai. Kun aurinko paistaa, terassi on siivottu ja kahvi porissut, on ihanaa istahtaa omalle kotiterassille kuuntelemaan tai lukemaan kirjaa ja juomaan kahvia. Pidän toki myös kahviloiden terasseista…
U – Uudet perunat
Kukaan ei olisi arvannut, että kirjoitan tämän tähän. Enhän ole lainkaan perunaihmisiä. Mutta kyllä ne kesään ja lomaan kuuluvat, ja niitä meillä keitellään viikoittain, vaikka minä en niitä söisikään. Kaksi vuotta sitten kirjoitin suuren perunavertailujutun blogiin.
V – Vapaus
Olipa ihanan kepeää kirjoittaa vapaus. Erityisesti tänä kesänä olen tuntenut aivan erityistä vapautta: olen viettänyt aikaa yksin kahden viikon ajan, kun kolmetoistavuotias on ollut kesätyössään. Minä olen saanut olla, mennä ja tehdä oman pääni mukaan kuusi tuntia ilman, että olisin ketään varten. Toki olemme joinain päivinä suunnitelleet jotain yhteistä näihin tunteihin myös puolison kanssa. Vapaudentunne on ollut ihanaa!
W – Wow-maisemat
Kesälomalla tulee liikuttua paljon, ja siinä lomassa näkee uusia, erilaisia ja upeita maisemia. Suomalaisia kesämaisemia.
X – X-asento Se, kun päivän hommat, treenit ja kaikenlaiset tohinat on pulkassa, voi rojahtaa sängylle eikä tarvitse enää tehdä mitään.
Y – Ystävät
Y niin kuin ystävät aina, ei vain kesäloman aakkoslistalla. Kesälomalla vain on aikaa enemmän kaikenlaiselle olemiselle, tapaamisille ja kahvitteluille.
Z – Zen Sisäinen rauha löytyy usein parhaiten kesällä. Tai kesälomalla.
Å – Åland Kesäinen kotimaanmatkailun helmi! Ahvenanmaa on siitä ihmeellinen paikka, että vaikka siellä olisi vieraillut useasti, aina löytyy uudelleen tekemistä ja näkemistä, monenlaisia paikkoja ja paljon ihmeteltävää.