Karmea kotiinpaluu

Palasimme maanantai-illalla Turkuun viikon Kroatian-loman jälkeen. En haluaisi valittaa, mutta…

Ensin vastassa oli kylmä ja sateinen, harmaa Helsinki, moottoritiellä alkoi sataa ja lämpömittari näytti 20 astetta. Se on tasan kymmenen vähemmän kuin se, johon olimme viikon aikana tottuneet. Palelin. Kun katsoin kännykästä säätietoja seuraavalle viikolle, suuni kääntyi mutruun: 14-15 astetta, sadetta, tuulta ja kaikkea muuta paitsi oikeasti lämmintä kesäsäätä. Teki mieli selata äkkilähtöjä.

Kotiin on yleensä aina mukava palata, mutta nyt tunsin jo eteisessä tunkkaisen huonon ilman ja muistin, että ilmastointilaitteiden varaosat eivät ole vieläkään tulleet. Makuuhuoneessa on minun unilleni aivan liian lämmin. Ikkunaa ei voi pitää yöllä auki, koska lintujen äänet aamuyöllä herättävät. Meinasin kirjoittaa, että häiritsevät. Sitäkin. Tuuletin vimmatusti.

Selma ja Elmo lattialla
Pikkusiilit lattialla iltasella. Elmo kosiskelee Selmaa.

Purimme laukut ja pesimme pyykkiä. Tilasin kauppaostot kotiin, mikä helpotti kivasti kotiin tuloa. Unohdin maidon ja lähdin kävellen happihyppelylle ja hakemaan sen aamukahvia varten lähikaupasta. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt, miten karmea loppuillasta tulisi…

Palattuani kävelyltä sateesta vein loput matkatavarat paikoilleen ja kehotin kolmetoistavuotiasta aloittelemaan siilien hoidon. Hän meni Elmon ja Selman huoneeseen ja järkyttyi: ”Äiti, Selmalla on jokin hätä, se makaa vesikupin vieressä eikä liiku!” Kauhistuin. Tähän minä en pystyisi. Vaan vähänpä tiesin. Jouduin pystymään paljon pahempaan.

Hetlen tutkittuamme Selmaa ymmärsimme, että meidän tulee soittaa sekä siilien hoitajille (kiitos heidän hyvästä hoidosta!) että päivystävälle eläinlääkärille. Selma ei pystynyt liikkumaan, vaan kaatuili ja kellahti toiselle kyljelle. Aavistin jo tässä vaiheessa, että hän on sairastunut siileille tyypilliseen halvaussairauteen. Musertavaa.

Lähdimme Raisioon eläinlääkärille. Kello oli yhdeksän. Tiesin, mitä olisi edessä. Selma nökötti kolmetoistavuotiaan sylissä pyyhkeen sisällä, mies ajoi autoa ja minä istuin ja itkin kilpaa lapsen kanssa. Perillä odotimme kymmenisen minuuttia vuoroamme, sitten eläinlääkäri tutki Selman. Diagnoosi: WHS eli ajattelemani halvaus. Mitään ei ollut tehtävissä. Selma-siili piti lopettaa.

Selma sai nukahtamispiikin ja nukahti levollisesti kolmetoistavuotiaan syliin. Lapsi itki ääneen, ja minä itkin melkein yhtä kovaan ääneen. En niinkään siiliä vaan lohdutonta lastani. Silittelimme Selmaa ja toivotimme hyvää matkaa. Sitten itkimme taas. Kun nyt katson kuvia, joita tytär toivoi minun ottavan viimeisistä hetkistä, ymmärrän, miten musertavaa on lapsen suru.

Karmea kotiinpaluu.

Tähän on tultu.
Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään

Viikon parhaat: Kesälomaviikko Kroatiassa

On taas sunnuntai ja viikon parhaiden aika. Olemme viettäneet tämän viikon aurinkoisessa Kroatiassa, ja kokosinkin viikon parhaat kuvina. Koska perjantainen postaus oli kuvakoonti, valitsin tähän juttuun eri kuvat!

Yksi viikon kaikkien päivien parhaista hetkistä oli toinen aamukahvikupillinen omalla terassilla aamulenkin ja kotitreenin jälkeen. Noin pyoli kymmeneltä lähdimme aina ensin omaan resortin rantaan ja altaille ja lounaan jälkeen siitä retkillemme.
Aamulenkeilläni sain ihastella Tkonin keskustan pienten kauppojen ja torien avaamista. Olin usein liikkeellä seitsemän tai puoli kahdeksan aikaan, jolloin kylä heräili uuteen päivään.
Oman kylämme ja vastapäisen Biogradin välillä kulki lautta. Vartti per suunta. Tuuli oli lempeä, sää aina aurinkoinen ja meininki mukavaa. Kävimme kaikkiaan kolmesti lautalla toisella puolella. Löysimme muun muassa ihania ruokapaikkoja.
Resortin oma ranta-alue oli siisti ja mieleinen. Ilmat olivat niin lämpöiset (30-32 astetta päivittäin), että jopa minä menin mereen uimaan. Rasti seinään!
Yhtenä päivänä retkeilimme Zadariin. Pidän aivan erityisen paljon paikasta.
Ja sitten teimme retken upeaan National parkiin vesiputouksille. Autolla ensin mantereelle ja siitä n 45 kilometriä perille. Auto piti jättää parkkiin, joten vuokrasimme pyörät loppumatkaksi. Puistossa toki piti kulkea jalkasin. Pelkäsin ajaa sähköpyörillä, mutta hyvin kaikki lopulta sujui soratiellä…
Putoukset olivat upeat. Koko paikka oli henkeäsalpaavan kaunis. Paras retkikohde tällä lomalla.
Sunnuntaina ajelimme viimeiseen retkikohteeseemme Prekoon. Viehättävä pikkukaupunki, jossa joimme kahvit ja vietimme aikaa ”vesipuistorannassa”.
Hei hei, saarielämä! Nappasin kuvan viimeiseltä retkeltämme lautalta. Biograd jäi taakse ja Tkon siinsi edessä. Maanantaina matkaamme takaisin kotiin. Ikävä jää. Jälleen. Oli ihana loma.

Tähän on tultu.
Minna

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään