Syyskuun vinkki: 5 vinkkiä syksyn hyggehetkiin

Syyskuu oli ja meni. Syksy on virallisesti saapunut: aamuisin ja iltaisin on pimeää, kesävaatteita ei enää voi pitää eikä ulos tule lähdettyä ilman sukkia. Villasukat voi hiljalleen nostaa ylähyllyltä kaapin alatasolle ja siitä jalkoja lämmittämään. Somessa joku haikailee jo jouluglögiä, toinen suunnittelee etelänmatkaa, kolmas sytyttelee kynttilöitä iltojen iloksi. Minä päätin ryhtyä kirjoittamaan syyskuun vinkiksi hyggeilyjuttuja.

Kynttilä olohuoneen pöydällä

Syyskuun vinkki: 5 vinkkiä syksyn hyggehetkiin

1 Luo tunnelmallinen ympäristö

    Hyggeilyn ABC:n ja tunnelmallisen ympäristön luomisen ensimmäisten kohtien on oltava kynttilät: sytytä siis kynttilöitä. Sytytä niitä aamiaisille, työpäivän iloksi ja ennen kaikkea pimeitä iltoja valaisemaan. Valitse lyhyitä, pitkiä, matalia, korkeita ja kaikenlaisia ja monivärisiä kynttilöitä ja huomaa, kuinka niillä saa aikaan hyvinkin erilaisia tunnelmia. Minulle kynttilä tarkoittaa pienenpientä muutosta kokonaisvalaistuksessa sekä yhtä käyttökelpoista kodin somistetta. Ja minusta kaikilla somisteilla pitää olla jokin funktio…

    2 Nappaa lämmin juoma ja joku herkku

    Nauti kahvia, teetä, kaakaota tai vaikkapa jouluglögiä lempimukeistasi. Itse lupasin syksyn bullet list -postauksessani, että en aina päätyisi valitsemaan joko Teeman valkoista mukia tai Näkymätön Ninni -muumimukia. Olen yllättänyt itseni ja läheiseni (lähinnä neljätoistavuotiaan, joka kiinnittää huomioita tällaisiin asioihin…) valitsemalla syksyn mittaan toisin. Käteeni ovat päätyneet muun muassa Rakkaus, Iltapurjehdus, monet juhlamukit sekä Mymmeli.

    Kaiken kruunaa jokin pieni herkku lämpimän juoman kylkeen – etenkin kahvi mielestäni tarvitsee jotain kaverikseen.

    3 Muista pyhittää palauttavat hetket itsellesi

    Jaksan jankuttaa tästä. Joka päivä, tai ainakin liki joka päivä, kannattaa tuhlata itseensä. Sillä tarkoitan sitä, että itsensä pitää laittaa etusijalle edes kerran päivässä, edes pieneksi hetkeksi. Varaa aikataulusi mukaan vartti, puoli tuntia tai tunti päivässä vain itsellesi: lue kirjaa, lekottele sohvalla, lähde kävelylle, keitä hyvät kahvit ja juo se lempimukistasi, kuuntele musiikkia tai puuhaile jotain muuta, josta oikein kovasti tykkäät. Se palauttaa mukavasti arkikiireistä. Tämä on oikeastaan hyggen ydin: hetkellinen arjen pysäyttäminen.

    4 Tuo luonto sisälle

    Vaikka kesä oli ja meni, luonnosta voi vielä löytää monenlaisia somisteita maljakkoon tai vaikkapa ovikranssiksi. Kävyt, lehdet, havut ja varvut tuovat kotiin syksyn värejä ja tunnelmaa. Jos olisin hitusenkin enemmän askartelijaihminen, tekisin oitis kranssin ja jotakin havukoristeita kynttiläjalkoihin. Ainakin.

    5 Pukeudu pehmoisiin, mukaviin vaatteisiin

    Kotoilussa ja olemisessa yleensäkin parasta on se, etteivät vaatteet kiristä, purista tai piukota mistään. Kun tulen töistä tai mistä tahansa kotiin, vaihdan oitis päälleni kotivaatteet. Sellaiset vaatteet, joissa on mukava olla. Yleensä ne ovat legginsit, toppi ja hyvin rähjäinen (mutta ihana) ohut neuletakki. Villasukat kaivan esiin, kun illat ja ilmat kylmenevät.

    Viikonloppuisin on parasta, jos voi olla möllöttää, juoda kahvia, lukea kirjaa, kokkailla omaan tahtiin, istuskella sohvalla (hyggeillä) kotivaatteet päällä ihan koko päivän.

    Tähän on tultu.

    Minna

    Puheenaiheet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään

    Syyskuisen viikon parhaat maisemakuvina

    Kupittaan puiston maisema
    Viikon ensimmäinen maisema on työmatkalenkiltäni maanantailta. Kuljen Kupittaan puiston ja hallin läpi ja tämä kohta on usein yksi lempikohdistani työmatkan varrelta. Tässä aamu on jo valjennut, eikä syksyn ruska vielä näy puissa. Tuli ihan kesäinen olo, lämpötilakin nousi monena kuluneen viikon päivänä liki kahteenkymmeneen asteeseen. Tällaisesta syksystä minä pidän!
    Iltamaisema maisemaikkunalla
    Kuluneen viikon illat ovat olleet suorastaan upeita, ja olen niitä kuvannut ainakin kolmesti auringonlaskun aikaan. Olen saanut terassille mukaani neljätoistavuotiaan, joka on nähnyt saman upeuden iltamaisemassa kuin minä. Yleensä olen nautiskellut elokuun illoista ja maisemista, nyt syyskuun loppupuolen illat ovat jopa hieman yllättäneet kauneudellaan. Tässä kohtaa on myös ihana laittaa kynttilät palamaan ja nauttia hämäränhyssystä…
    Muraali kaupungissa
    Yhtenä päivänä kävelin ensin tapaamiseen ja asioille kapungin suuntaan, josta suuntasin sitten lopulta Kupittaan kampukselle. Päätin oikaista Vartiovuoren kautta ja tehdä samalla pisnen porrastreenin. Jukka Hakasen hieno muraali osui silmiini. Samaan aikaan aurinko kurkisti mäeltä ja sain kuin sainkin kaiken ikuistettua kuvaan. Tässä kuvassa on jotakin sellaista (paljonkin!), josta tykkään kovasti. Päivä, jona sen kuvasin, oli myös yksi viikon parhaista päivistä.
    Ilta maisemaikkunalla
    Toinen iltamaisemakuvistani on jälleen maisemaikkunan ja terassin näkymä auringonlaskun aikaan. Violetin ja pinkin sävyt ihastuttivat. Tästä taivaasta tuli jollakin tavalla rauhallinen fiilis. Pitkän päivän ilta treeneineen oli tullut päätökseen ja sai vain olla ja ihmetellä. Vaikka kesäihminen olenkin, pidän alkusyksyn tunnelmasta ja pimenevistä illoista.
    Hämähäkin seitti
    Perjantaina tein etätyöpäivän sen jälkeen, kun olin aamuvarhain lonkan ja selän magneettikuvauksista selvinnyt (koska nivel- ja jännetulehduksia on ollut viimeisen koronan jälkeen melkoisesti, päätettiin tutkia viidentoistavuoden jälkeen ”kaikki”. Olen ollut siis oirevapaa selkärankareumani kanssa liki viisitoista vuotta..nytkin kortisonipistokset ovat onneksi auttaneet, mutta katsotaan, joudunko uudestaan ns. systeemilääkitykselle. Magneettitutkimukset sijoittuivat puoli kahdeksaan aamulla, ja olin jo yhdeksän maissa takaisin sorvin ääressä kotosalla. Harmittaa, etten ehtinyt työmatka- tai millekään lenkille uskomattoman sakean sumun aikaan, vaan pääsin luovuuslenkilleni vasta yhdeksän jälkeen, jolloin usva oli jo hälvennyt. Onneksi hämähäkin seitit piirtyivät vielä kuviin kauniisti!
    Hämähäkin seitti puussa
    Ja koska hämähäkin kudelmia oli näkyvillä runsaasti, päätin kuvata myös toisen taideteoksen lenkkipolun varrelta. Saan uskomattomasti virtaa työhöni siitä, että ulkoilen ja liikun työpäivinä aina, kun pystyn. Aina se ei ole mahdollista, tietenkään, mutta aina, kun on, minun kannattaa lähteä liikkeelle. Perjantain työt sujuivat mukavasti, ja sai kahden kollegani kanssa kirjotiettua vertaisarvioituun lehteen lähteviä tutkimusartikkeleita eteenpäin enemmän kuin olin ajatellut.
    Aurajokivarsi
    Lauantaina tein kahden tunnin lenkin hyvällä sykkeellä (hyvä syke on tosi hyvä syke, kun puhuu kaverin kanssa tai puhuu puhelimessa lenkin ajan) kotoa Aurajokivarteen, viikonloppukukkia hakemaan ja sieltä takaisin kotiin. Oli jälleen upea ilma. Viikonlopun kruunasi se, että tapasimme kummityttöä ja hänen vanhempiaan lauantain myöhäisellä lounaalla Brahen Kellarissa. Jossa ruoka on olut aina uskomattoman hyvää, suosittelen! Sunnuntaina tein cross training -treenin, lenkin, lihapullapastaa ja saaristolaisleipää. Niin, ja kirjoittelin blogijuttuja. Kiva viikonloppu!

    Tähän on tultu.

    Minna

    Puheenaiheet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään