Mitä on tämä valkoinen??

Siis tuolla ulkona. Maassa. Autojen päällä. Puissa. Kaikkialla!
Yhtäkkiä viikonloppuna vaan satoi räntää ja sitten lunta. Alkuun maa oli liian märkä, jotta valkea aines olisi siihen jäänyt. Eilen, plussakelistä huolimatta, oli jo ihan kunnolla tuota lunta ja tänään onkin ollut maa jo jäässä. Liukastelin neuvolaan kumisaappaissa kun luulin, että on edelleen loskaa.
Etelä-Suomen kasvattina tämmöiset maisemat saa joulufiilikselle. Siis ai että vielä kaksi kuukautta jouluun ja nyt jo on lunta?! (Eikä ole muuten edes ensilumet täällä.) Ihan vielä en kuitenkaan uskalla kuunnella joululauluja. En erityisemmin ole pitänyt joulusta viime vuosina, mutta tänä vuonna jokin on toisin. Ehkä se on mahassa matkustava vaavi, joka saa hormoniherkkis-maman haaveilemaan joulusta, tai ehkä on tapahtunut joku mystinen aikuistuminen, mene ja tiedä. Odotan kuitenkin joulukalenterin ensimmäisen luukun avaamista kuin kuuta nousevaa. Jee, saa koristella kuusen! Jee, riisipuuroa! Suolakurkkuja! Kalkkunaa (toivottavasti)! Jee, jee, jee!
Koitan ottaa rauhallisesti, jotten hypetä joulua pilalle jo lokakuussa.
Taitaa olla pyöräilykelit ohi…

Talvi se on.