Kirja-arvio: Sophie Kinsella – Kadonnut Audrey

Sophie Kinsellan Kadonnut: Audrey kirjan arvonta on päättynyt, ja kirja lähtee Heliiille. Onneksi olkoon!

Kiitos kovasti kaikille osallistujille hyvistä vinkeistä, joista suurimman osan lupaan laittaa korvan taakse. (Eroottista kirjallisuutta käsitteleviä juttuja ei blogissani edelleenkään nähdä). Joku toivoi myös, että en kirjoittaisi ongelmaisista ihmisistä, enkä ihmissuhdeongelmista. Tätäkään toivetta en valitettavasti voi toteuttaa, ihan jo pelkästään sen takia, että näitä aiheitahan tämä Kadonnut: Audrey kirjakin juuri käsittelee. Mutta joululahjavinkit, kirja-arvostelut yms, joita ihanan moni teistä toivoi, tulen toteuttamaan ilolla! 

Sitten on with the show, eli itse asiaan, joka tässä tapauksessa on Himoshoppaaja-sarjastaan parhaiten tunnetun menestyskirjailija Sophie Kinsellan uusi aluevaltaus, YA (young adult) -kirja Kadonnut: Audrey.

Jos termi tai lajityyppi ei ole entuudestaan tuttu, niin sillä viitataan yleensä nuorisokirjoihin, joita lukevat myös aikuiset (aihepiiriä käsittelevän brittiläisen tutkimuksen mukaan 55% tällaisten kirjojen lukijoista on aikuisia.) 

Ensisijaisesti kirjat on suunnattu yleensä nuorille 14- tai 16-vuotiaista ylöspäin, sillä kirjat käsittelevät usein vakavia ja hyvin raskaitakin teemoja. Tarinat ovat nuorten näkökulmasta kerrottuja. 

Sophie Kinsella on tunnetusti yksi suosikkikirjailijoistani, joten vaikka omat teinivuoteni ovat noh, hyvin reilusti kaukana takanapäin, odotin hänen ensimmäistä YA-kirjaansa suuren uteliaisuuden vallassa. 

Kun sitten näin kirjan kannen ensimmäisen kerran, ja kuulin mistä teos kertoo, mieleni valtavasi hetkellinen epäilys. Kannen ulkonäkö ja kirjan teema kun tuntuivat noh, jotenkin tutuilta…. Vai mitä sanotte näistä?

Kadonnut Audrey pieni.jpg

 

Missa_olet_Bernadette pieni.jpg

 

(Kyseessä ovat kansainväliset kannet, eli ne ovat joka maassa samanlaiset). Kirjan teemat myös liippaavat hyvin läheltä toisiaan. Maria Semplen hurmaava romaani käsitteli hieman erikoista perheenäiti Bernadetteä, joka kärsii niin suuresta avoimien paikkojen kammosta, ja on niin allerginen sekä kotikaupungilleen että muille ihmisille, ettei joko poistu asunnostaan ollenkaan, tai kätkeytyy ulos mennessään aina tummien aurinkolasien taakse ja antaa virtuaalisen – Intiassa asuvan – assistentinsa hoitaa suurimman osan hänen käytännön asioistaan. Tämän loistavan kirjan arvostelun voit lukea tästä.)

Sophie Kinsellan Kadonnut: Audrey kertoo puolestaan 14-vuotiaasta Audreystä, joka Bernadetten tavoin kätkeytyy hänkin muulta maailmalta, pysyttelee kaikki päivät kotona, ja pitää tummat aurinkolasit päässään aina ja kaikkialla, koska ei pysty kohtaamaan muiden ihmisten katseita.

Kadonnut Audrey aurinkolasit ja kirja pieni.jpg

 

Audrey on koulukiusauksen uhri, joka on sen jäljiltä traumatisoitunut niin pahoin, ettei pysty kohtaamaan muita kuin perheensä ja terapeuttinsa. Eräänä päivänä hänen isoveljensä Frank tuo kuitenkin kotiin kaverinsa Linusin – ilman mitään ennakkovaroitusta – ja Audreyn maailmaa muuttuu kertaheitolla, halusipa hän sitä tai ei. Tytön kauhuksi poika ryhtyy nimittäin vierailemaan heillä useamminkin – ja haluaa kaiken lisäksi tutustua Audreyyn. 

Kinsella on tehnyt kirjaa varten runsaasti tutkimustyötä, joten hän kuvaa Audreyn ahdistus- ja paniikkikohtauksia taitavasti ja uskottavasti. Muun muassa tästä syystä uskoisin kirjan vetoavan myös hieman vanhempaankin lukijakuntaan  – etenkin jos on itse koskaan kärsinyt mistään vähänkään samantapaisesta. 

Kirja on Audreyn näkökulmasta kirjoitettu. Nuorisokielen ja termit kirjailija on tarkistuttanut viidellä lapsellaan (aika hyvä koelukijaryhmä, sanoisin). Jos olisin lukenut tämän kirjan teininä, olisin ahminut sen yhdeltä istumalta ja varmasti vähän ihastunut Linusiin. Nyt näiden kahden orastavaa romanssia oli liikuttavaa seurata. Moni asia kirjassa nauratti ääneen (kuten Operaatio Starbucks), moni kohta sai taas juoksemaan ympäri asuntoa nenäliinapakettia etsimässä ja toivomaan, että joku ihana nenäliinojen valmistaja tajuaisi tarjota kirjabloggaajille nenäliinoja testattavaksi! Tämän kirjan parissa niitä kului iso pino. 

Kadonnut: Audrey on paikoin rintaa puristavan kipeä, aito, liikuttava, hauska ja kaikin puolin ihana kirja! 

Sophie Kinsella: Kadonnut Audrey. Suom. Lotta Sonninen. (Otava, 2015)

Alkuperäisteoksen nimi: Finding Audrey (Random House, 2015)

P.S. Sophie Kinsellan ja Maria Semplen kirjojen väliset yhtäläisyydet ovat tuskin sattumaa, vaan pikemminkin kunnianosoitus toista kirjailijaa kohtaan, sillä Kinsella on monesti kertonut, miten suuren vaikutuksen Bernadette häneen teki. Kinsella ihastui Semplen kirjaan niin kovin, että kertoo omaksuneensa sieltä omaan kielenkäyttöönsä jopa Bernadetten käyttämiä ilmaisuja. Niitä tarkkasilmäiset lukijat voivat nyt sitten bongailla Kadonnut: Audrey -kirjastakin. Hieno kunnianosoitus toista kirjailijaa kohtaan, vai mitä tuumaatte?

Kuvat: Otava, Gummerus, irisihmemaassa

 

Starbucks muki Emma rajattu pieni.jpg

                                     Kahvilaketju kirjoitti kirjabloggaajan nimen melkein oikein.

 

 

 

 

 

 

Kulttuuri Kirjat Suosittelen Ajattelin tänään

Bridget Jones ja Mark Darcy palaavat valkokankaalle!

GAAH. Nyt se on sitten totta. Bridget Jones ja Mark Darcy palaavat kuin palaavatkin valkokankaalle! Jälkimmäinen jopa ihkaelävänä – eli kyseessä ei siis ole kirjan Bridget Jones: Mad About the Boy -filmatisointi. Sen sijaan elokuva Bridget Jones’s Baby tulee pohjautumaan ainakin pääosin Helen Fieldingin The Independent- lehdelle kirjoittamiin vanhoihin kolumneihin. Tarkemmin sanottuna niistä uusimpiin, jotka ilmestyivät lehdessä vuonna 2006. 

Elokuvaprojekti on ollut suunnitteilla useita vuosia, mutta tähän asti on aina tullut mutkia matkaan. Nyt elokuvan kuvaukset ovat vihdoin täydessä käynnissä, sillä Renée Zellweger ja Colin Firth on bongattu syys-lokakuussa useissa paikoissa ympäri Lontoota kohtauksia kuvaamassa. 

Daniel Cleaveria esittänyttä Hugh Grantia ei elokuvassa kuitenkaan nähdä (*sigh*), koska näyttelijä pettyi käsikirjoitukseen. Hänen sijaansa leffassa tullaan näkemään Patrick Dempsey. (Ei huolta, hän ei esitä Cleaveria). 

Edellisten Bridget Jones -elokuvien tapaan kolmannen osan ohjaa Helen Fieldingin hyvä ystävä Sharon Maguire, ja käsikirjoituksen ovat laatineet Helen Fielding ja erityisesti kirjoistaan One Day ja Us tunnettu David Nicholls. Epäilemättä käsikirjoitukseen on jouduttu tekemään jos jonkinlaisia muutoksia, sillä Helen Fieldingin alkuperäisessä kolumnissa Daniel Cleaverilla oli vauvan suhteen noh, ”melkoisen iso rooli”. Iso rooli on toki Mark Darcyllakin, kuten alla, Bridgetin vauvan ristiäisistä olevasta otoksesta voi päätellä:

 

Bridget Jones and Mark Darcy christening scene Daily Mail.jpg

 

Juoruja on viritelty myös siitä, että kuvausten aloittamista olisivat hidastaneet Renée Zellwegerin ja Helen Fieldingin huonot välit. Juorut saivat alkunsa Mad About the Boy -kirjan julkaisemisen aikoihin. Niiden loppusanoissa Fielding nimittäin kiittää lukuisia ihmisiä Colin Firth ja Hugh Grant mukaan lukien – mutta Renéen kiitoksista tyystin pois.(Syiksi on epäilty kaikkea alkaen siitä, että ”naiset olivat liian eriluonteisia eivätkä ystävystyneet kuvausten aikana” päätyen siihen, ettei Renéen Bridget vastannut lainkaan Helen Fieldingin omaa näkemystä luomastaan hahmosta. Näyttelijä olisi silti päättänyt pitää päänsä ja tulkita roolin omalla tavallaan. 

Nykytietojen mukaan elokuvan ensi-ilta tulee olemaan syyskuussa 2016. Colin Firthin mukaan elokuvaprojekti on kuitenkin edennyt niin hitaasti, että tätä vauhtia se tulee kertomaan Bridget Jonesin lapsenlapsesta.

Itseäni jotenkin arveluttaa koko elokuvaprojekti. Sen verran suuri Bridget Jones -kirjojen fani olin aikoinani, että suhtauduin niihin ensimmäisiinkin elokuviin aika suurella varauksella. Meni vuosia ennen kuin opin hyväksymään ne ”ihan hauskoina romanttisina komedioina, joilla ei tosin ole alkuperäisten kirjojen kanssa juuri mitään tekemistä”. Nykyisin niitä on ihan hauska katsoa, vaikka ehkä jotain elokuvan onnistumisesta – tai sitten omasta oudosta elokuvamaustani – kertonee se, että mielestäni koko ensimmäisen elokuvan paras kohta on edelleen Mark Darcyn ja Daniel Cleaverin tappelu, eli se, jossa kesken kaiken pysähdytään laulamaan kreikkalaisessa ravintolassa ”Happy Birthday dear what’s-his-name”, ja sitten taas jatketaan.

Mitä mieltä te olette tulevasta elokuvaprojektista, ja siitä, että se perustuu Mad About the Boy -kirjan sijaan Fieldingin sanomalehtikolumneihin? Itse epäilen, että saattaisihan kyseessä olla jonkinlainen näiden kahden yhdistelmäkin. 

Tässä vielä pätkä tulevan elokuvan kuvauksista:

Kulttuuri Kirjat Leffat ja sarjat Suosittelen